top of page

G1000 Tips & Tricks

De Garmin G1000 is een all-glass avionics-suite die is ontworpen voor OEM- of aangepaste retrofit-installatie in een reeks zakelijke vliegtuigen en privaat vliegtuigen. Het is een naadloos geïntegreerd pakket dat vluchtinformatie gemakkelijker kan scannen en verwerken. Het revolutionaire ontwerp brengt nieuwe niveaus van situationeel bewustzijn, eenvoud en veiligheid in de cockpit.


Garmin G1000 tips & tricks
C172SP met G1000 avionics

Experts van Garmin hebben enkele tips gegeven om de bediening van de Garmin G1000 avionics-suite te vereenvoudigen. Ze zijn hier gerangschikt in de volgorde waarin je ze op een normale vlucht zou gebruiken. Deze tips werden gecontroleerd met vier vluchten door AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association). Eén van de vluchten was in een Cessna 172 G1000 zoals onze eigen OO-EVH.


Nog geen Garmin G1000 ervaring? Dan bekijk je best eerst onderstaande video die de basics toelicht in slechts 6 minuten.




TIPS:


Voorafgaand aan het opstijgen


Reset de brandstof. Vergeet niet de brandstofhoeveelheid in te stellen voorafgaand aan de vlucht. Je vindt het op het multifunctionele display (MFD). Deze tip is bovenaan de lijst geplaatst omdat deze de meest vergeten stap was tijdens het onderzoek naar dit artikel.


Houd VOR's in de gaten. Laat de G1000 je niet sussen om lui te worden in je navigatiegedrag. Die VOR kan als back-up dienen als de GPS uitvalt en zorgt voor extra situationeel bewustzijn op vectoren of niet op luchtwegen.


Ken je crosswind. Houd de windvectorbox actief op het primaire vluchtdisplay (PFD). Het is vooral handig bij instrumentbenaderingen en bij het landen. Selecteer PFD en vervolgens Wind met behulp van de schermtoetsen om het te gebruiken. Je ziet de softkeys voor opties 1, 2 en 3. Optie 1 geeft je pijlen op 90 graden ten opzichte van elkaar, één met zijwind en de andere met zijwind of rugwind. Optie 2 doet de wiskunde, met slechts één pijl die aangeeft waar de wind vandaan komt en één cijfer dat de snelheid aangeeft. Optie 3 toont een H voor kopwind of een T voor rugwind gevolgd door een nummer voor de snelheid, en een X voor zijwind gevolgd door een nummer.


Gebruik vorige waypoints. Probeer in plaats van elke letter van een ID in te voeren wanneer u een vluchtplan invoert, waypoints te kiezen uit de lijst Recent of Dichtstbijzijnde. Dit doe je als volgt: Stel dat je op de knop Direct-To drukt (of je kunt op de knop Flight Plan drukken). In plaats van letters in te voeren voor de eerste identificatie, draait u de kleine Flight Management System (FMS) -knop naar links om een ​​keuzelijst te openen en vervolgens naar rechts om selecties te zien. De eerste is de FPL- of Flightplan-lijst. Sla dat over en blijf rechtsaf slaan om de dichtstbijzijnde lijst te krijgen. Nog een klik geeft een lijst met Recente waypoints. Blader naar beneden naar uw selectie met de buitenste FMS-knop en druk op Enter om de gewenste te selecteren. "Ik gebruik dit elke keer", zegt Dave Brown van Garmin.



Tijdens de vlucht


Houd de Clear-toets op de MFD ingedrukt. Als je verdwaalt tussen de verschillende pagina's die beschikbaar zijn op de MFD, houdt je de wistoets twee seconden ingedrukt en keer je terug naar het startscherm, kaartpagina één. Deze werkt ook op de Garmin 530 en Garmin 430-eenheden.


Stel snel noodfrequentie 121.500 in. Deze tip is ook van toepassing op de Garmin 530/430. Je vindt de frequentie-flip-flop-toets tussen de com-frequentie selectietoetsen. Het heeft pijlen die in tegengestelde richting wijzen. Als je de flip-floptoets twee seconden ingedrukt houdt, wordt 121.500 in je actieve frequentie ingesteld op de actieve com radio.


Gebruik de track lijn. Stel een track lijn (vector) in die zich uitstrekt vanaf de neus van het vliegtuigpictogram en voorspelt waar het vliegtuig de komende seconden of minuten zal zijn. Manoeuvreer vervolgens het vliegtuig om de baanlijn bovenop de magenta koerslijn te houden om op koers te blijven wanneer u de stuurautomaat niet gebruikt. Het werkt goed voor approaches.


De standaard track lijn instelling is Uit, maar hier is hoe je het instelt. Selecteer op de MFD Menu, Map Setup, Map en blader omlaag naar Track Vector. Selecteer vervolgens Time. Het selecteren van vijf minuten of 10 minuten werkt het beste.



Voorbereiding voor de landing


Een afdaling naar de luchthaven beginnen. Je nadert de bestemming, dus wanneer begin je? Gebruik de verticale navigatiefunctie van de G1000. Ga naar de vluchtplan pagina op de MFD en merk op dat de meeste waypoints een plaats hebben om een ​​crossing altitude in te voeren. Blader naar de lege plek voor de luchthaven van bestemming en voer een hoogte in - dit kan de circuit hoogte zijn als je deze weet. De G1000 vraagt ​​of je voeten in msl of agl wilt. Kies 1.000 AGL als je de circuit hoogte niet kent, en de G1000 brengt je op 1000 voet boven de luchthaven. De G1000 waarschuwt wanneer je moet beginnen met dalen en, ervan uitgaande dat u zich binnen vijf minuten van het Top of Descent-punt bevindt, zal de autopilot een afdaling starten en een glideslope-achtige indicator op de PFD weergeven. Als de autopilot actief is, drukt u op de verticale navigatieknop en de autopilot daalt af bij het bereiken van het Top of Descent-punt, net alsof je een ILS vliegt.


To vector or not to vector. Martindell (Garmin expert) gebruikt nooit Vectors voor Final bij het laden van een approach. Dat is om verrassingen te voorkomen wanneer een controller vectoren levert voor Final maar van gedachten verandert. Als de controller zegt: "Cleared to XYZ intersection, cleared for the approach" waar is dan XYZ? Het wordt niet weergegeven als u zich op de G1000 Vectors bevindt naar Final. Als de approach echter is geladen, hoeft u alleen maar omlaag te scrollen naar het waypoint dat de controller heeft genoemd, twee keer op de Direct-knop te drukken (eenmaal om in te voeren, eenmaal om te activeren) en u bent terug onderweg.


Een timer referentie geheim. Op de PFD bevindt zich een Timer reference softkey. Selecteer dat, en aan de onderkant van het vak is een spatie om de minimale hoogte (genaamd Baro) in te voeren voor een approach. Nu heb je de minimale hoogte voor je als herinnering. Het zal ook een auditieve waarschuwing geven. Wanneer je naar die hoogte afdaalt, hoor je een auditieve waarschuwing dat je u op het minimums bevindt. Het laden van de approach resulteert ook in een auditieve waarschuwing, maar je hebt niet de minimale hoogte als herinnering.



Een volledige Garmin G1000 onderdompeling nodig? Bekijk dan onderstaande video (videotijd 1:01:18)




Cessna 172SP OO-EVH met Garmin G1000


De Motorvliegclub Brasschaat heeft een moderne C172SP G1000 met 180pk Lycoming IO-360 motor en GFC700 autopilot in haar vloot. Onze Cessna 172 OO-EVH is gecertifieerd voor zowel VFR als IFR vluchten. Piloten die zich wensen te onderleggen in het leren vliegen met een uiterst moderne glass cockpit voor zowel dag- als nachtvluchten zijn bij de MVCB aan het juiste adres.


Contacteer ons voor meer informatie voor opleidingen of omvormingen.



Bron G1000 Tips & Tricks: AOPA







2.155 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page